Corona heeft ons aan het isoleren gezet
Los van al het leed dat de coronacrisis met zich meebrengt, heeft het virus ook een positief neveneffect: we gingen met z’n allen isoleren. In het licht van de stijgende energieprijzen lijkt deze trend ook aan te houden, zelfs nu de prijs van isolatie pijlsnel omhoogschiet.
Verkoop van isolatie klimt 12% hoger
In 2020 stegen de verkoopcijfers van de belangrijkste isolatiefabrikanten van ons land met 12% ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal verkochten ze zo samen 54 miljoen m2 isolatiemateriaal. Cijfers over 2021 zijn er (nog) niet, maar de signalen waren in ieder geval positief.
Comfort en besparing
Waarom we met z’n allen gingen isoleren, heeft twee grote verklaringen. Ten eerste waren we meer thuis dan ooit. Zo ontdekten we de kwaliteiten, maar ook de gebreken van onze woningen. Een thuisbureau op zolder onder een ongeïsoleerd dak? Het bleek voor velen de ideale wake-upcall om te investeren in comfort door een betere isolatie. Dat was ook de aanhoudende stijging van de energieprijzen. Vanuit het principe dat de goedkoopste energie deze is die je niet verbruikt, is isolatie dan ook een ideale manier om te besparen op verwarming.
Je energiefactuur drukken door te isoleren?
Wanneer je dak, vloer of muren niet of onvoldoende geïsoleerd zijn, ontsnapt warmte sowieso naar buiten. (Extra) isoleren is de enige manier om die ongewilde ‘uittocht’ te vermijden. Bovendien kom je ook in 2022 in aanmerking voor isolatiepremies. Vraag naar ons advies.